Studánky víly Rozárky
Metodická publikace pro první stupeň základních škol a pro mateřské školy vám pomůže objevovat vodu – v mnoha jejích podobách a souvislostech. Obsahuje nejen řadu praktických námětů na rozmanité činnosti s dětmi, ale také velký obraz k pověšení ve třídě a soubor pracovních listů. Jde o ucelený výukový soubor, který je navíc obohacen pohádkovým vyprávěním.
Víla Rozárka vás společně s dětmi zavede k devíti studánkám, z nichž každá má své tajemství. Jaká je voda? Jaká může a umí být? Voda je živá, když budí ze spánku semínka. Je věčná ve svých proměnách na zemi, nad zemí i pod zemí. Je čarovná, když zrcadlí svět, a živelná, když se vylije ze břehů. Tvoří velký kus světa, a přitom na mnoha místech chybí. Sucha přibývá, studánek ubývá. Pojďme vodu lépe poznat, pohrát si s ní, zažít ji – také proto, abychom o ni chtěli a uměli lépe pečovat.
Devatero studánek
Jaká je voda? Co umí? A k čemu je potřeba?
Devatero studánek představuje dětem vodu v devíti různých podobách. Každá je trochu jiná a ukrývá kousek poznání o vodě. Voda je živá, když budí ze spánku semínka. Je věčná ve svých proměnách na zemi, nad zemí i pod zemí. Je čarovná, když zrcadlí svět, a živelná, když se vylije ze břehů. A jaká ještě?
Devatero studánek, to je devět témat, devět velkých obrázkových pracovních listů. U každého z nich budete s dětmi přemýšlet, dívat se a pátrat, stříhat, lepit, ptát se i odpovídat nebo také vyprávět. Najdete tu vždy velký obrázek a k němu malé obrázky na vystřižení, které ten velký doplní či rozpohybují. Můžete ho také obohatit přírodninami, aby byl plastický.
Předmatematika – Hejného metoda I.
Metodika – Hejného metoda pro MŠ byla pilotována na několika mateřských školách a je významným dokumentem, který poskytuje konkrétní návrh, jak rozvíjet tvořivost dětí, jejich logické myšlení, kladný vztah k matematice, získávání znalostí na základě vlastních zkušeností dětí hravou formou. Významně obohacuje předškolní vzdělávání v oblasti předmatematické gramotnosti. Využití metody Hejného umožňuje přirozenou diferenciaci vzdělávání podle věku dětí a jejich schopností a tím i požadovanou individualizaci vzdělávání. Metodika názorně provází pedagogy dvanácti prostředími, některá z nich byla vytvořena speciálně pro MŠ (např. Obrázky), další prostředí jsou shodná s matematikou vyučovanou Hejného metodou v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ (vydané v H-mat, o.p.s). Vynikajícím pomocníkem jsou videonahrávky s konkrétními ukázkami práce s dětmi v MŠ v jednotlivých prostředích, které je součástí metodiky. Pedagogové si mohou připravit vzdělávací činnost na základě inspirace, kterou jim videa poskytují a dětem tak poskytovat kvalitní předmatematické vzdělávání. Přinos spatřujeme i v tom, že využívání této metody již v MŠ by mohlo přispět k většímu zájmu dětí o matematiku vůbec a v dlouhodobém horizontu tak pozitivně ovlivnit úroveň výsledků v této oblasti. Pedagogy zde předložená metodika může motivovat k sebevzdělávání v didaktice i ve snaze lépe porozumět dětem a jejich vzdělávacímu potenciálu. Jedná se o výbornou didaktickou publikaci, kterou bychom chtěly doporučit všem pedagogickým pracovníkům k prostudování a využití v praxi.
TECHNICKÉ PROFESE: KDO NÁM STAVÍ DŮM?
Vítkovi rodiče si koupili krásný stavební pozemek blízko lesa. Chtějí si postavit rodinný dům. Vědí, co by měl jejich dům mít a jak by měl vypadat, aby se jim líbil. Neumí to, ale nakreslit a ani neumí dům postavit. A tak si na to pozvali odborníky, aby jim s tím pomohli.
Tato naučná kniha dětem názorně vysvětluje technické profese jako třeba architekt, pokrývač nebo instalatér a mnoho dalších věcí ohledně stavby domu.
Autorky knihy: Petra Rožková a Barbora Vítová
Litoměřicko: Otevřená učebnice
Kniha obsahuje 33 půldenních exkurzí rozdělených do tří částí: PŘÍRODA, SPOLEČNOST, VĚDA a TECHNIKA.
Učitelé i rodiče najdou v každé kapitole jednu atraktivní lokalitu a na ní zpracované jedno školní téma (např. Pevnost Terezín – osvícenství, nebo Milešovka – počasí a podnebí).
První várka aktivit vám pomůže seznámit se s tématem (doma, ve škole). Druhá je přímo do terénu. Třetí slouží k prohloubení tématu po návratu z exkurze.
Každá exkurze je vybraná tak, aby se dala stihnout během normálního školního dne. K tomu stručný zeměpisný úvod a doporučené metody pro učení v terénu.
My jsme svět (1.-10. učebnice)
Hodnotové vzdělávání a dovednosti pro život.
Každá lekce se zabývá konkrétní hodnotou, kterou žáci společně prožívají a reflektují a sami si ji osvojí.
Začlenění a vzdělávání dětí cizinců
Vyučující na základních a středních školách se velice často cítí pod tlakem, který je na ně vyvíjen z mnoha stran. Musí probrat veliké množství učiva, ve třídě mají mnoho žáků, které nejen vzdělávají, ale často řeší i jejich kázeň-ské problémy, spolupráce s rodinami dětí nemusí být vždy zcela ideální a realitou jsou bohužel i špatné vztahy mezi vyučujícími v jedné sborovně či s nadřízenými. Do této konstelace podmínek pak může vstoupit dítě – cizinec, které podléhá povinné školní docházce, musí navštěvovat českou školu a vzdělávat se s českými spolužáky. Příchod tako-véhoto dítěte bývá často u učitelů spojen s mnoha obavami: Jak se mohu a mám věnovat dítěti, které neovládá jazyk? Jak jej mám vyučovat? Jak takové dítě mám začlenit do výuky? Přijme ho kolektiv? Co když se bude chovat odlišně a já si s ním nebudu vědět rady? Bude se mnou spolupracovat jeho rodina?
Děti venku v přírodě: Ohrožený druh
Publikace, která přehledně shrnuje výsledky výzkumů o kontaktu dětí s přírodou z celého světa. Petr Daniš, autor publikace Děti venku v přírodě: ohrožený druh? a ředitel vzdělávacího centra TEREZA, prostudoval přes 130 děl odborné literatury a shrnul rozsáhlé výhody, které má kontakt s přírodou pro zdraví, učení a celkový rozvoj osobnosti u dětí.
Odpady? Konec záhady
Projekt „Odpady? Konec záhady!“ je určen předškolním dětem v mateřských školách a dětem mladšího školního věku na I. stupni základních škol. Smyslem projektu je seznámit děti poutavou a hravou formou s problematikou odpadů – co je to odpad, jak vzniká, jak ho poznáme, co s ním máme dělat, a co s ním nemáme dělat, jak předcházet jejich vzniku. A také – jaké jsou dopady produkce odpadů na přírodu, na jednotlivé složky životního prostředí a kterak problematika produkce, nakládání a likvidace odpadů souvisí s trvale udržitelným rozvojem. Projekt také reaguje na velké množství aktivit jednostranně zaměřených pouze na recyklaci a separaci odpadu.
Krajinou ctností
Kniha plná inspirace k práci s Kartami ctností. Obsahuje 156 aktivit a her, vždy ke každé ctnosti 3 až 5 aktivit, včetně popisu potřebného materiálu, počtu hráčů, věkové skupiny a zda je hra vhodná dovnitř či ven. Karty ctností máme k dispozici k zapůjčení. Více informací ke kartám zde: maproudnicko.cz/karty-ctnosti/
Markétina dopravní výchova – pracovní listy
Posláním projektu Markétina dopravní výchova je vytvářet prostředí k efektivní výchově a vzdělávání dětí i dospělých v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Touto cestou bychom se rádi podíleli na podporování snižování dopravní nehodovosti a především množství zranění (i smrtelných) na silnicích.
Každý den se účastníme silničního provozu. Každý z nás v nějaké roli – chodec, cyklista, řidič motorového vozidla atp. Víme, jak se v těchto rolích chovat? Známe pravidla bezpečného chování v silničním provozu? Bohužel každý rok se však setkáváme se statistikou dopravních nehod, kde jsou čísla jasná. Každoročně na českých silnicích vyhasínají životy lidí. Od těch nejmenších až po ty nejstarší. Naší snahou je problematiku bezpečnosti v silničním provozu šířit mezi širokou veřejnost. Tímto projektem cílíme s dopravní výchovou především na vzdělávání dětí v oblasti silničního provozu, čímž vychováváme budoucí řidiče.
Postavy, se kterými se učíte dopravní výchovu díky MDV, jsou skutečné. Jsou to osoby pracující v oblasti dopravní bezpečnosti řadu let a v současné době jsou to zástupci Týmu silniční bezpečnosti. Z kreslených dětí dospěli do živých dospělých a snaží se seznámit s problematikou bezpečnosti v silničním provozu širokou veřejnost.
Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání
Příručka se zaměřuje na využití projektové metody v klimatickém vzdělávání. Provede vás procesem přípravy, realizace a vyhodnocení školního projektu a upozorní, na co dát pozor, na co nezapomenout a na co cílit při využití projektové metody ve výuce.
Je určena zejména učitelům středních škol, kteří s projektovou metodou začínají, ale i těm, kteří již zkušenosti mají a hledají inspiraci u podobně smýšlejících kolegů.
V metodické příručce s jednoduchou a přehlednou grafikou na 114 stranách najdete:
- Co je (a co už není) projektové vyučování?
- Jak s projektovou výukou začít, na co si dát pozor?
- Konkrétní metody pro přípravu, realizaci a hodnocení projektů – včetně osnovy
- Proč vsadit na projektovou výuku právě v klimatickém vzdělávání?
- 6 školních projektů sepsaných přímo učiteli a žáky